M.A.B.

Aktuelles

 

 

 Befestigte Plätze weltweit – Strongholds of the World 

Interdisziplinäre Vortragsreihe des Marburger Arbeitskreises für europäische Burgenforschung e.V. und der University of Aarhus, research programme "Materials, Culture and Heritage", 2021

 

Interdisciplinary lecture series of the

Marburger Arbeitskreises für europäische Burgenforschung e.V., Germany,

and Aarhus University, research programme "Materials, Culture and Heritage", Denmark

 in 2021

 

 

Allmählich begreifen wir Menschen, dass es nur eine Menschheit gibt, nur einen Homo Sapiens – überall auf der Welt. Es gibt keine unterschiedlichen Rassen, sondern nur verschiedene, äußerst reiche Kulturen. Wir haben mehr Verbindendes als Trennendes, mehr Gemeinsamkeiten als Unterschiede. Nicht zuletzt Covid 19 ist gerade dabei, uns diese Lektion zu lehren. Teil der Menschheitsgeschichte sind auch Gewalt und Gewaltkulturen und damit die Notwendigkeit, sich vor anderen zu schützen – auch wenn wir dies gerne ausblenden und verdrängen. Die Wissenschaft diskutiert seit einiger Zeit, wann und wie der „Krieg“ in die Welt kam, und ob dies mit der Sesshaftwerdung des Menschen in Zusammenhang steht. Fest steht, schon frühe Hochkulturen kannten das Bedürfnis sich vor anderen zu schützen und Leben und Eigentum gegen Angreifer zu verteidigen (vgl. hierzu Armin Eich: Die Söhne des Mars. Eine Geschichte des Krieges von der Steinzeit bis zum Ende der Antike. München 2015).

 

Europa kennt seit dem Frühmittelalter die Burg als bevorzugten Sitz der – weitgehend adeligen – Eliten in einer bis ins 18./19. Jahrhundert überwiegend durch das Lehenswesen geprägten Gesellschaft. Die politisch kleinräumige Organisation, Kriege und Fehden förderten bis ins 16. Jahrhundert den Bau solcher festen Wohnplätze, die Burg ist ein europaweites Phänomen von Portugal im Westen bis Russland im Osten, von Norwegen im Norden bis Malta und Griechenland im Süden – und sie wurde von den Europäern als Bau- und Wohnform bis in den Orient und ganz zu Anfang der Kolonialepoche sogar bis nach Westafrika, auf die Antillen und nach Indien exportiert und beeinflusste stilistisch sogar den Bau der äthiopischen Kaiserresidenz im frühen 17. Jahrhundert. Doch wie sah es in anderen Teilen bzw. Kulturen der Welt aus? Gab und gibt es auch dort „Burgen“ in diesem europäischen Sinne als Sitze von gesellschaftlichen Eliten? Oder gestalteten sich die Anlage und der Bau befestigter Wohnsitze ganz anders? Hatten solche Plätze eine ganz andere Funktion? Was waren hierfür die gesellschaftlichen und politischen Voraussetzungen? Japan hat bis ins 17. Jahrhundert beispielsweise eine zu Europa analoge Entwicklung durchgemacht und wurde trotz zahlloser kultureller Unterschiede zum Westen ähnlich wie dieses durch zahllose Sitze mehr oder weniger mächtiger Feudalherren und ihrer Vasallen geprägt. Auch Indien kennt Burgen, freilich in Ausmaßen, welche die Größe europäischer Fürsten- und Herrensitze bei weitem übertreffen. In China und Korea hingegen existierten seit ältesten Zeiten zentralistisch aufgebaute Reiche,  in denen es keine Adelsburgen gab. Hingegen existierten u. a. im Korea der Choseon-Dynastie große Fluchtburgen für den König, den Hof und Teile der Bevölkerung. Ähnlich verhält es sich mit den großen muslimischen Reichen rund ums Mittelmeer und in Zentralasien. Und wie sah es im alten Amerika vor der Ankunft der Europäer aus? Gab es Burgen in Afrika südlich der Sahara? Wie schützten sich Menschen dort vor Angriffen ihrer Nachbarn? Wer waren die Bauherren befestigter Anlagen? Welche Rolle spielten sie in bewaffneten Konflikten um Land und Ressourcen oder religiösen Auseinandersetzungen? Gab es auch andernorts wie in Korea große Fluchtburgen? Und wie sahen gegebenenfalls Burgen und Schanzen im Rahmen von Belagerungen aus? Alle diese Fragen stellen sich auch mit dem Blick nach Ozeanien oder Neuseeland, wo die kriegerischen Maori stark befestigte Plätze errichteten.

In einer Vortragsreihe wollen der Marburger Arbeitskreis und die Universität Aarhus, research programme "Materials, Culture and Heritage", diesen Fragen nachgehen und den eurozentrischen Blick weiten bzw. hinterfragen. Befestigte Anlagen aus aller Welt stehen im Mittelpunkt – und zwar vorzugsweise solche, die nicht seit dem 16. Jahrhundert von europäischen Kolonialherren, sondern seit dem Altertum von der autochthonen Bevölkerung bzw. nichteuropäischen Staaten und Gesellschaften errichtet wurden.

 

Die Vortragsreihe ist interdisziplinär angelegt, die Vorträge sind auf Grund der Kontinente übergreifenden Thematik und Internationalität auf Englisch.

 

 

6th meeting:

 

When: Friday, May 06, 2022

Entry: 12:30 CET. Begin: 13:00 CET

Topic: Strongholds of Political Power, Strongholds of Resistance: Securing monumental structures on the Zimbabwe plateau and adjacent regions (1100-1900 AD)

 

 

Register in advance for this webinar:

When: Friday, May 06, 2022

Entry: 12:30 CET. Begin: 13:00 CET

Topic: Strongholds of Political Power, Strongholds of Resistance: Securing monumental structures on the Zimbabwe plateau and adjacent regions (1100-1900 AD)

 

https://aarhusuniversity.zoom.us/webinar/register/WN_HO30V7hrRwuirXXYlqprvQ

 

Or on H.323/SIP room sestem:

H.323: 109.105.112.236 or 109.105.112.235

Meeting ID: 659 0349 4238

SIP: 65903494238@109.105.112.236 or 65903494238@109.105.112.235

 

After registering, you will receive a confirmation email containing information about joining the webinar.

 

 

Innocent Pikirayi, PhD

Department of Anthropology, Archaeology and Development Studies, University of Pretoria, Pretoria 0028, SOUTH AFRICA

 

Strongholds of Political Power, Strongholds of Resistance:

Securing monumental structures on the Zimbabwe plateau and adjacent regions (1100-1900 AD)

 

 

 

During the early second millennium AD, the Zimbabwe Tradition, a settlement system synonymous with state-level societies developed on the Zimbabwe plateau and adjacent regions. Characterised by monumental stone-walled structures, antiquarians and early archaeologists interpreted these as ‘forts’, linked to long-distance trade. Referring to early sixteenth century Great Zimbabwe, Portuguese chronicler João de Barros remarked that it "is guarded by a nobleman, who has charge of it, after the manner of a chief alcaide, and they call this officer Symbacayo ...." Alcaide is an Iberian term borrowed from Arabic al-qāʼid, meaning commander of fort or castle. I employ the concept of ‘stronghold’ beyond European understandings of Medieval fortifications or castles, to denote power and understand how monumental structures served ruling elites. European concepts of defence cannot be applied to understand the construction and function of sites such as Great Zimbabwe.

 

With European expansion into the African interior after 1500 AD, the same region witnessed both European and local strongholds (‘loopholed forts’), the latter constructed to resist Portuguese attacks. These were ‘strongholds of resistance’. To survive European siege warfare, these strongholds also used European weaponry. The term ‘Refuge Tradition’, was an unsuccessful attempt by some archaeologists to characterise the rise of hilltop and fortified settlements from 1700 to the onset of British rule in 1890.

 

Strongholds of the World, Great Simbabwe Internet.pdf
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Our speaker

 

Innocent Pikirayi, PhD

 

Innocent Pikirayi made his BA in History, an MA in African History an his PhD in Archaeology.

From 2010 to 2019, Innocent Pikirayi served as Professor in Archaeology and Chair in the Department of Anthropology and Archaeology at the University of Pretoria. He is now Professor and Deputy Dean responsible for Postgraduate Studies and Research Ethics in the Faculty of Humanities at the same university. In 2019, he was Visiting Professor in Archaeology at the Centre for Urban Network Evolutions (UrbNet) at Aarhus University in Denmark. He is also serving as Honorary Research Associate of the McDonald Institute, University of Cambridge, for three years until 30th September 2023.

Innocent Pikirayi serves as advisors to the following journals in archaeology and the broader humanities: Azania: Archaeological in Africa (Routledge), African Archaeological Review (Springer), Antiquity: A Review of World Archaeology, The Society for Post-Medieval Archaeology, and the African Humanities Publication (AHP) Series (Carnegie Corporation).

Innocent Pikirayi is a member of the World Archaeological Congress (WAC), the Society for American Archaeology (SAA), the Society of Africanist Archaeologists (SAfA), the Shanghai Archaeology Forum (SAF), the Association of Southern African Professional Archaeologists (ASAPA), the South African Archaeological Society (ArchSoc), the Integrated History and Future of People on Earth (IHOPE), and the Academy of Science South Africa (ASSAf).

 

Select References on Great Zimbabwe:

Bent, J. T. 1896. The ruined cities of Mashonaland. London: Spottiswoode.

Beach, D. N. 1988. 'Refuge' archaeology, trade and gold mining in nineteenth-century Zimbabwe: Izidoro Correia Pereira’s list of 1857. Zimbabwean Prehistory 20, 3-8.

Garlake, P. S. 1973. Great Zimbabwe. London: Thames and Hudson.

Pikirayi, I. 2000. Wars, violence and strongholds: an overview of fortified settlements in northern Zimbabwe. Journal of Peace, Conflict and Military Studies 1 (1), 1-12.

Pikirayi, I. 2009. Palaces, Feiras and Prazos: An Historical Archaeological Perspective of African–Portuguese Contact in Northern Zimbabwe. African Archaeological Review 26 (3), 163-185.

Pikirayi, I.  2013. Stone architecture and the development of power in the Zimbabwe tradition AD 1270-1830. Azania: Archaeological Research in Africa 48 (2), 282-300.

Randall-MacIver, D. 1906. Medieval Rhodesia. London: Macmillan and Co. Ltd.

 

Six principal and relevant publications by Pikirayi:

Pikirayi, I. and Magoma, M. 2021. Retrieving Intangibility, Stemming Biodiversity Loss: The Case of Sacred Places in Venda, Northern South Africa. Heritage, 4, 4524–4541. https://doi.org/10.3390/heritage4040249

Kusimba, C.M. and Pikirayi, I. 2020. A Conversation with Peter Ridgway Schmidt, the Ṣango of African Archaeology. African Archaeological Review 37, 185–223, https://doi.org/10.1007/s10437-020-09385-8

Pikirayi, I. 2017. Ingombe Ilede and the demise of Great Zimbabwe. Antiquity: A Review of World Archaeology 91 (318), 1085-1086, https://doi.org/10.15184/aqy.2017.9

Pikirayi, I. 2018. Investigating Complexity: Great Zimbabwe from a Multidisciplinary Perspective. In Ekblom, A., Isendahl, C. and Lindholm, K-J (eds). The Resilience of Heritage: Cultivating a Future of the Past – Essays in Honour of Professor Paul J.J. Sinclair. Uppsala University: African and Comparative Archaeology, Department of Archaeology and Ancient History, 83-100.

Pikirayi, I. 2019. Local narratives, regional histories and the demise of Great Zimbabwe. In Schmidt, P. and Kehoe, A. B. (eds). Archaeologies of Listening. Gainesville, FL: University Press of Florida, 131-153.

Pikirayi, I. 2019. Sustainability and an archaeology of the future. Antiquity: A Review of World Archaeology 93 (372), 1669-1671, https://doi.org/10.15184/aqy.2019.182

Sulas, F. and Pikirayi, I. (eds). 2018. Water and Ancient Societies: Resilience, decline and revival. New York and London: Routledge.

 

 

 

 

 

Hinweis auf ein aktuelles Projekt zu Burg Nyborg / Dänemark

Nyborg Castle and the royal tournament square in front of the City Hall are going to be revitalized through a large reconstruction and building project. The project is intended to make Nyborg Castle and its environs a new coherent cultural heritage site that provides better understanding of the historical fortress structure on the castle island, enhanced cohesion between castle and town, and new facilities for presentation, interpretation and exhibition. In addition to the masterplan that is to include the town hall square and the ramparts, existing listed buildings are to be restored and a new exhibition building is to be established within the castle perimeter.

The project is made possible by a grant of 276 million Danish kroner (approximately 40 million €) donated by the A.P. Møller Foundation, Realdania, the Danish Agency for Palaces and Cultural Properties (SLKE) and Nyborg Municipality who together with Østfyns Museer are behind the project. An invitation to participate in an international design competition has just been issued. You can read more about the project (also to the international design contest with a description in English) via the link: http://www.danmarksrigeshjerte.dk/verdensarven/projekt-nyborg-slot/.

We hope that you will find this interesting and distribute the news and the call for the design competition in you countries and to your colleagues and other interested parties.

 

Janus Møller Jensen 

Head of Department 

Nyborg Castle / Østfyns Museer

Tlf: +45 65 31 02 07  |  Mob: +45 23 96 20 76  |  Mail: jmj@ostfynsmuseer.dk

 

Marburger Arbeitskreis für europäische Burgenforschung e. V. | info.burgenforschung@yahoo.de